tiistai 17. toukokuuta 2011

Irlanti & Skotlanti kahdessa viikossa

Pahoittelut etten ole aiemmin ehtinyt tänne päivittämään reissukuulumisia sun muita, mutta ei hätää, pistän nyt kunnolla juttua tulemaan! Kerron nyt aivan ensimmäiseksi huipusta lomareissustamme, joka ylitti ainakin minun odotukseni.

Irlanti-Skotlanti -matkamme alkoi hyvissä tunnelmissa Bangorin tutulta juna-asemalta kohti Holyheadia, missä kulkuneuvo vaihtui lauttaan. Kaikki olivat täpinöissään kun Dublinin satama vihdoin häämötti horisontissa ja keskustaan päästyämme metsästimme kotvan aikaa autovuokraamoa, jossa Anna huomasi ettei hänellä olekaan ajokorttia. Jouduimme siis heti vaihtamaan toisen kuskimme, mutta onneksi varakuskimme Laura otti tehtävän vastaan. Laura ja Vera hyppäsivät siis autojen rattiin ja me muut toimimme kartanlukijoina tai huusimme suuntia, sillä aluksi vasemmanpuoleinen liikenne taisi hieman hermostuttaa jokaista meistä :D onneksi se alkoi siitä sujumaan kun pääsimme Dublinin ulkopuolelle.

Dublinista otimme suunnan kohti Kilkennyä, joka oli ensimmäinen matkakohteemme ja majapaikkamme. Olimme suunnitelleet siis viettävämme yhden yön jokaisessa Irlannin kaupungissa missä halusimme käydä ja useamman päivän Dublinissa ennen Skotlantiin suuntaamista. Kilkennyyn saavuttuamme huomasimme heti miten viehättävä pikkukaupunki se oli ja tykkäsimme myös hostellistamme todella paljon. Kilkennyssä saimme todistaa irlantilaisten laulutaitoja sekä polttariporukoiden meininkiä, ja hyvin nukutun yön jälkeen nautimme auringonpaisteesta kävellen puistoalueella paljain jaloin.

Kilkennystä matka jatkui Cashelin linnan kautta Corkiin. Linna oli vaikuttava ja yksi hieno lisä linnavierailuihin, joita on tullut tehtyä täällä vaihdon aikana ahkerasti. Corkiin saavuimme iltasella ja heti ensimmäisenä kun astuimme sisään hostelliimme, paikan omistajanainen ojensi huvittuneelle porukallemme taas yhden väestönlaskentakyselyn (census). Nauroimme katketaksemme että kylläpä sattui reissun ajankohta hyvin niin että ollaan kahden maan väestökirjanpidossa mukana! Corkissa kiertelimme keskustan ja kauppojen lisäksi museo/taidegalleriaa, josta löytyi kopioita kuuluisista veistoksista sekä hmm, mielenkiintoisia moderneja valoinstallaatioita, ja otimme tyttöjen kanssa hupikuvia Firkin Cranen seiniin maalattujen hahmojen edessä.

Corkin jälkeen lähdimme ajelemaan kohti seuraavaa määränpäätä, joka oli Killarney. Kansallispuistostaan tunnettu Killarney oli todella miellyttävä ja leppoisa paikka ja pääsimme taas vierailemaan yhdessä linnassa. Siellä pääsimme jälleen vauhtiin valokuvauksen kanssa :D Illalla kokkailimmekin sitten hostellissa ja yksin reissannut amerikkalainen Jaimie liittyi seuraamme, kun pyysimme hänet jälkkäripöytäämme. Kuulimme, että hänkin on seuraavaksi matkalla Galway'hin, joten olimme ystävällisiä ja otimme hänet kyytimme kun lähdimme seuraavana aamuna taas ajamaan.

Ajomatka Killarneystä Galway'hin oli mielestäni reissumme kohokohta. Oli selkeästi ollut hyvä ratkaisu ottaa vuokra-autot sillä pystyimme pysähtymään ottamaan valokuvia aina kun halusimme ja voin sanoa, että maisemat olivat niin upeita, että henkeä salpasi. Ajoimme jonkin matkaa Ring of Dingleä ja näimme pari upeaa rantaa sekä vihreitä kukkuloita. Matkan varrella Galway'hin olivat myös Cliffs of Moherin huimaavan upeat kalliojyrkänteet, jotka todellakin olivat näkemisen arvoiset! Livahdimme myös kieltokyltin ohi ottamaan kuvia yksityisalueelta ja näistäkin kuvista osa taisi päätyä pelleily kategoriaan :D Galway'hin saavuimme aika myöhään, joten kävimme syömässä ensin irlantilaista ruokaa ja menimme sitten hostellin alakerrassa olleeseen baariin, missä Vera ja Anna aloittivat suomen opintonsa tavaamalla ääneen Viljon lompakosta löytämiään kortteja :D

Hienossa suunnitelmassamme tuli Galway'ssa pieni mutka matkaan, sillä meille ei juurikaan jäänyt aikaa tutustua seuraavana päivänä kaupunkiin. Meidän piti ehtiä palauttamaan autot Dubliniin ennen klo neljää välttyäksemme lisämaksuilta ja matkaan piti varata reilusti aikaa varmuuden vuoksi. Onneksemme sääkin oli niin surkean sateinen, ettei tämä lyhyt vierailu haitannut juuri ketään. Lähdimme siis viimeiselle osiolle roadtrippiämme. Saavuimmekin hyvissä ajoin Dubliniin ja päästyämme eroon autoista, raahauduimme tavaroinemme hostelliin, joka osoittautui ehdottomasti parhaaksi koko reissulla! Henkilökunta oli todella ystävällistä, huone ihana omalla kylppärillä varustettuna, aamiainen kuului hintaan ja meille tarjottiin yhtenä iltana ilmainen päivällinen Irish stew:ta ja lauantaiaamuna lettuja - ja mikä tärkeintä, hostelli oli edullinen! Olimme siis kaikki aivan ihastuksissamme.

Dublin osoittautui muutenkin tosi kivaksi kaupungiksi ja kolme päivää vierähti aivan hetkessä. Veralla oli synttärit juuri sopivasti, joten vietimme niitä pub/yökerhossa Temple Barin alueella ja siitä oli tarkoitus vielä jatkaa toisaalle juhlimaan, mutta fiksuina päätimme käyttää oikoreittiä joka ei ihan sellaiseksi osoittautunut :D no, ainakin meillä oli hauskaa siitä huolimatta, että palloilimme ympäri Dublinia löytämättä jatkopaikkaa! Eka ilta sujui siis mukavasti ja yllätimme Veran seuraavana aamuna taidokkailla ja herkullisilla cupcakeseilla (kuorrutetuilla muffinsseilla) ja synttärilahjalla. Dublinilla oli monenlaista tarjottavaa ja me kävimme tutustumassa mm. Trinity Collegeen ja Chester Beatty Libraryn kokoelmaan, jossa oli monia arvokkaita ja vaikuttavia islamin, kristinuskon ja aasian uskontojen pyhiä tekstejä ja taideteoksia. Shoppailimme tietysti myös ja nautimme kauniista puistosta hostellimme lähistöllä. Teimme turistikierroksen Hop on Hop off -bussilla, mutta se ei ihan ollut hintansa (14e) väärti. Yksi kohokohta Dublinissa oli ainakin minulle se ilta kun satuimme Temple Bariin kuuntelemaan yhtyettä, joka soitti irlantilaista musiikkia ja koko pubi jammasi ja lauloi mukana. Ostimme Veeran kanssa heidän CD:n sillä tykkäsimme musasta niin kovasti. Dublin on ehdottomasti sellainen kaupunki, johon tahdon lähteä uudestaankin!

Dublinissa tuli myös reissuporukkaamme muutamia muutoksia, sillä lauantaina kun meidän oli määrä jatkaa Skotlantiin, Vera suuntasikin Lontooseen, Laura jäi vielä Irlantiin ja Jill liittyi seuraamme Glasgow'ta varten. Ilmassa oli siis haikeutta sekä odotusta uusista seikkailuista kilttimaassa. Lento Dublinista Glasgow'hun oli lyhyt ja mukava ja konekin oli tosi pieni.

Glasgow vaikutti heti ensi silmäyksellä ihan toisenlaiselta Irlantiin verrattuna. En vieläkään osaa sanoa tykkäsinkö kaupungista vai en, mutta kolmantena päivänä tykkäsin kyllä ehdottomasti enemmän kuin ekana eli ehkä se vaan ottaa aikansa :D Skotlannistakin sai lähinnä maistiaisen kuuntelemalla paikallisten puhetta, josta ei tietenkään saanut mitään selvää. Glasgow'ssa vierailimme mm. Botanic Gardenissa, markettialueella, Gallery of Modern Art:ssa ja yhdessä yliopistoa lähellä olevista puistoista. Hostellimme oli sangen erilainen kuin ne suht pienet hostellit, joissa olimme Irlannissa yöpyneet, mutta siinä vaiheessa meitä tyttöjä ei ainakaan haitannut kun Englannin nuorten rugby-joukkue kirjautui sisään ja hengasi hostellin baarissa ja aamupalahuoneessa ;D

Glasgow'sta matkamme jatkui täpötäydellä bussilla kohti Edinburgia, joka oli reissumme vihoviimeinen kohde. Jo Dublinin jälkeen alkoi matkustaminen tuntua hieman rankalta, mutta päästyämme illan hämärtäessä Edinburgiin, rakastuin kaupunkiin heti ensi silmäyksellä. Heti ensimmäiseksi kun saavuimme hostellille, järkkäsimme Annalle synttäriyllätyksen ja saimme toruja kynttilöiden sytyttämisestä hostellin henkilökunnalta, hups :D korkkasimme siis vierailumme kunnolla käyntiin kuohuvalla!

Olimme kuulleet kovasti kehuja kaupungissa järjestetyistä ilmaisista kävelykierroksista, joten seuraavana aamuna suuntasimmekin heti kokoontumispaikalle ja saimme aivan loistavan oppaan, Sean-Paulin, joka kertoi joka tarinan viihdyttävästi ja jopa näytellen paikka paikoin :D nauroin useaan otteeseen katketakseni, vaikka Edinburgin historiaan liittykin kaikenlaisia karmeuksia kuuleman mukaan. Ainakin jäi todella hyvin mieleen koko kierros mitä ei tosiaankaan aina voi sanoa turistikierroksista. Kierros oli myös sopivan mittainen ja kattoi kaikki tärkeimmät alueet vanhasta kaupungista, suosittelen!!

Edinburgissa aika tuntui kuluvan kuin siivillä vaikka otimmekin suurimmaksi osaksi rennosti ja kiertelimme kauppoja ja nähtävyyksiä päivällä ja pubeja ja ravintoloita iltasella. Kävimme myös kummituskierroksella, joka oli ihan hauska mutta huumori oli aika ennalta arvattavaa :) ainakin oppaamme, kuuluisa William Burke, oli loistava roolissaan. Minun mieltäni lämmitti myös käynti J.K Rowlingin kantakahvilassa The Elephant Housessa, jonka ikkunasta näkyi Edinburgin linna. Näimme myös St. George's Schoolin, jonka sanotaan olleen inspiraatio Tylypahkaan.

Halusin myös ehdottomasti käydä Edinburgissa ollessani Arthur's Seatilla katsomassa koko kaupunkia korkeuksista, mutta sää oli vaihtunut viimeisenä päivänämme aurinkoisesta sumuiseksi. Tästä huolimatta ajattelimme yrittää Artturin istuimelle kipuamista. Jo kukkulan juurella tunsin, että tämä taisi nyt olla hukka reissu, sillä sumu oli niin sakea ettemme nähneet juuri kukkulan rinteitä korkeammalle. Lähdimme kuitenkin kipuamaan ylös, suunnasta epätietoisina ja päädyimme yhdessä välissä heittämään jopa kolikkoa, mihin suuntaan seuraavaksi jatkamme. Ärsytyskynnys alkoi pian ylittyä itsellä ja toisetkin halusivat luovuttaa, sillä totesimme että sumu todellakin on liian sankka eikä tässä nyt taida olla järjen hiventä jatkaa enää korkeammalle. Täytyy sanoa, että harmitti kyllä koko matkan alas asti, sillä olin odottanut kukkulalle pääsyä koko reissun ajan. No, jäipähän jotain seuraavaksikin kerraksi, nimittäin Edinburgiin on pakko päästä uudestaan!

Päästyämme alas sumuvuorilta olikin jo melkein aika aloittaa kotimatka takaisin Bangoriin. Tuntui kyllä hyvältä hypätä junaan ja tietää, että kohta pääsee omaan sänkyyn nukkumaan. Junamatka kesti noin 5 tuntia ja se kului yllättävän rattoisasti hyvässä seurassa. Ihmettelen vieläkin miten hyvä porukka meillä oli reissussa mukana; kukaan ei käynyt kenenkään kurkkuun kiinni ja edelleen ollaan kavereita ja sulassa sovussa reissun jälkeenkin :D Tätä on kyllä mahtava muistella sitten vanhana kiikkutuolissa!

Siinä se meidän lomareissumme sitten oli "lyhykäisyydessään" :P kiitos kun jaksoit lukea ja anteeksi!